Zacznij jeść zdrowo z Food Pharmacy! Skuteczne sposoby na uzdrowienie organizmu.

Kolekcjonerka 2018-01-10
Udostępnij:

 

Kiedyś postanowiłam, że będę się zdrowo odżywiać. Było to w momencie, kiedy dostałam silnego ataku atopowego zapalenia skóry i poszłam do irydologa. Nie pomagały zalecenia alergologów, wiec naturalne metody były moją ostatnią deską ratunku. Irydolog popatrzył w moje oczy i krzyknął: Co za świństwa Pani je? Zaskoczona odparłam, że poza drobnymi grzeszkami typu chipsy raz na jakiś czas czy fast food raz na miesiąc w przypływie słabości raczej dobrze się odżywiam. Nie kupuje przecież gotowców, z których śmiałam się 10 lat temu w Anglii, gdy nasze polskie półki jeszcze ich nie doświadczyły. Sama przygotowuje posiłki, więc raczej wiem, co jem. Wychodząc z gabinetu, postanowiłam przeanalizować swoje nawyki żywieniowe. Nawet nie wiecie, w jakim ja byłam błędzie. Zaczęłam dużo czytać, zwracać uwagę na etykiety i składy produktów. Zaniemówiłam! 

 

Okazuje się, że każdy z nas jest uzależniony! I nie chodzi mi o ciężkie używki typu alkohol czy narkotyki. Jesteśmy uzależnieni od jedzenia naszpikowanego cukrem. Jedzenie cukropodobne to pizza, makarony, kebab, ryż, słodycze, kanapki z żółtym serem, ciastka ze sklepowej półki, czy chleb i najgorsza ze wszystkich bagietka! Z ciekawością sięgnęłam do książki dwóch pasjonatek zdrowego odżywiania - Liny Nertby Aurell i Mia Clase, które prowadzą bloga o zdrowym żywieniu - Food Pharmacy. Ich spostrzeżenia i sposób myślenia o jedzeniu jest mi bardzo bliski. Dziś już inaczej postrzegam "odżywianie".

 

 

Z książki dowiedziałam się, że w walce o nasze zdrowie kluczową rolę odgrywają jelita. Okazuje się, że bakterie występujące w jelitach ważą od półtora do dwóch kilogramów, a swoją liczebnością przewyższają nasze własne komórki, co najmniej dziesięciokrotnie. To w nich występuje największa część naszego układu odpornościowego (aż 80 proc.) Także w dużej mierze nasza odporność zależy od tego czy karmimy dobre bakterie czy wzmacniamy złe. Od tego też zależy nasze samopoczucie. Złe odżywianie powoduje w naszych jelitach przewlekły stan zapalny, którego objawami mogą być: nieuzasadnione zmęczenie, problemy ze snem, ból głowy, wypadanie włosów, łupież, wypryski, nieuzasadniona wysypka i zaczerwienienie skóry, suche oczy, kruche paznokcie, zmniejszone libido, nieregularne miesiączki, nieuzasadnione przewlekłe zaparcia lub biegunka, nieuzasadnione odwapnienie kości, częste, pozbawione przyczyny infekcje i zachorowania na grypę, częste nawroty depresji, nieuzasadniona zadyszka. Czy już Was zainteresowałam?

 

 

Co zrobić by o siebie zadbać? Jak wzmocnić florę jelitową? Autorki książki pocieszają, że gdy zaczniemy zwracać uwagę, na to, co jemy dobre bakterie szybko się pojawią. Zacznij już dziś! Wypisałam 5 punktów i kilka ciekawostek, które pomogą Ci wzmocnić florę jelitową według autorek Food Pharmacy:

 

·      Wyklucz przetworzone jedzenie i cukier

 

 

Tak jak wspominałam wcześniej w przetworzonym jedzeniu znajdziemy sam cukier. Dlatego warto zmienić nawyki i poszukać alternatywy. Autorki stawiają na zawierające dużo błonnika otręby owsiane, jagody, owoce, soczewicę, ciecierzycę, figi, ziarna sezamu i słonecznika, siemię lniane, lucernę, pełnoziarniste produkty. Zajadają się zielonymi bananami ( dojrzałe zawierają dużo cukru), piją koktajle z zielonych warzyw i owoców. Stawiają na tłuste ryby, orzechy włoskie i awokado. Piją zieloną herbatę i od czasu do czasu czerwone, wino wytrawne. Doprawiają posiłki przyprawami i ziołami takimi jak wspomniane poniżej goździki, kurkuma czy cynamon, ale także imbir, oregano, czosnek i kakao. 

 

 

·      Skup się na tym, co powinieneś jeść, niż na tym, czego nie jeść.

 

Gdy dostajemy dietę przygotowaną przez dietetyka dostajemy wykaz rzeczy, które możemy śmiało jeść i te, które są żywieniowym grzechem. Nie wiem jak Wy, ale ja zawsze skupiam się na tym, co zabronione. Łapie mnie wtedy dół i dieta przestaje być przyjemnością. Tu sytuacja jest odwrotna. Autorki radzą się skupić na tym, co nam służy. Gdy na zakupach zapełnimy koszyk wspaniałościami, nie będziemy już patrzeć na półkę z chipsami. Autorki proszą czytelników o stopniowe wprowadzenie zdrowych nawyków, zbyt duże wykluczenie wszystkich produktów na raz może przyprawić nas o zawrót głowy. W książce zawarte są przepisy na pyszne i zdrowe dania. Wystarczy wprowadzać je powoli zastępując inne i już jesteśmy na dobrej drodze do walki o zdrowy organizm. W następnym poście przedstawię mój ulubiony przepis z książki. 

 

·      Jedz dużo różnokolorowych, surowych warzyw.

 

To, że trzeba jeść warzywa, bo mają dużo witamin, każdy wie. Oprócz witamin, ważny jest również błonnik, który jest na tyle ciężkostrawny, że nie radzi sobie z nim jelito cienkie. Zatem dociera on aż do flory jelitowej, która stacjonuje w jelicie grubym. Błonnik zabiera ze sobą wszystkie antyoksydanty, witaminy oraz minerały obecne w warzywach. Także pamiętaj by na Twoim talerzu zawsze królowały warzywa, we wszystkich kolorach. Najlepsza i najłatwiejsza zmiana, którą każdy może wprowadzić, to dodawanie do wszystkiego zielonych warzyw.

 

 

·      Wybieraj produkty z namaszczeniem

 

Umówmy się w naszych czasach mało jest zdrowych produktów do jedzenia. Mięso i ryby często zawierają antybiotyki, warzywa i owoce są kropione. Ciężko znaleźć tak naprawdę, 100% zdrowy produkt. Sekret chyba tkwi w umiarze. Jak jesteś zjadaczem mięsa, staraj się ograniczyć posiłki z jego udziałem do dwóch razy w tygodniu. Jak wybierasz rybę na obiad, staraj się szukać tych niehodowlanych. Kupuj warzywa i owoce, występujące w danym sezonie, postaraj się znaleźć zdrowe źródło. Zazwyczaj takie produkty są droższe, ale uwierz mi zaoszczędzisz później na lekarstwach.

 

 

 

·      Podkręć jedzenie ziołami i przyprawami

 

Autorki polecają stosować przyprawy i podkręcać jedzenie ziołami. Do złotej trójcy przypraw należą:

 

Cynamon wycisza infekcje, zmniejsza poziom tłuszczów we krwi a dodatkowo poprawia działanie układu sercowo – naczyniowego.

 

Kurkuma ma najsilniejsze właściwości przeciwzapalne. Łagodzi schorzenia skóry,  pomaga na reumatyzm czy uśmierza ból. Musisz ją mieć w swojej szafce z przyprawami, gdyż skutecznie oczyszcza wątrobę z toksyn. 

 

Goździki znane są z właściwości przeciwzapalnych, antyseptycznych, kojących i przeciwzapalnych. Goździki to najmocniejszy antyoksydant wśród przypraw. Wrzuć je do smoothie, czatneja, kawy czy herbaty.

 

 

Wypisałam sobie również zdrowe nawyki, które warto wprowadzić od teraz:

 

- Dzień zaczynaj od filiżanki zielonej herbaty lub odżywczego koktajlu z zielonych warzyw ( awokado, ogorek, jarmuż lub szpinak, cytryna, imbir).

 

 

- Codziennie jedz awokado, jest bardzo zdrowe i odmładza. Zawiera sporo zdrowych tłuszczy, białek i błonnika.

 

 

- Stosuj olej kokosowy, a piekąc coś w piekarniku zmniejsz temperaturę do 80 stopni. Będzie o wiele zdrowiej.

 

 

- Jeżeli kochasz ziemniaki, jedz je w wersji ostudzonej. Ciepłe zawierają dużo cukru, po ostudzeniu cukier zamienia się w błonnik.

 

 

- Raz/dwa razy w tygodniu zrób sobie 16 godzinny post. Zjedz kolację koło 18, a śniadanie o 9 rano. Organizm Ci za niego podziękuje! Czemu? Taki post daje szanse organizmowi na wyciszenie, odpoczynek i oczyszczenie. 

 

 

Gdy przeczytałam książkę, byłam tak samo zafascynowana jak przerażona. Wiedza, którą zawiera wywraca mój żywieniowy świat do góry nogami. Dlatego wszelkie zalecenia wprowadzałam  powoli, ale świadomie. W końcu stawką jest moje zdrowie. Oczywiście grzeszę i zdarza mi się zjeść bagietkę czy sushi, a nawet pizzę. Najważniejsze to przez większość czasu jeść zdrowo i raz na jakiś czas zaszaleć, nie odwrotnie.

 


Odpowiedz


Żaneta - koneserka codzienności. Kolekcjonuje wszystko co piękne i warte zapamiętania. Pasjonuję się modą, fotografią, namiętnie oglądam ambitne seriale i filmy. Każdego dnia celebruje życie i szukam nowych możliwości wyrażania siebie. Jestem ciągle zakochaną żoną i mamą dwójki wspaniałych dzieci : Weroniki i Maksymiliana. Jestem redaktorem naczelnym portalu Rie World.


 


Blog na Facebooku



Pinterest



Najnowsze posty


Reklama

Archiwum
Strony

Instagram

 

Follow on Bloglovin

 

Tagi
Tekst

 

 

 

follow me




 

 

 




 



Znajdź mnie na Instagram - @kolekcjonerka
X
X